18.6.2018

Kesäkuulumisia Makersista

Moi!

Täällä kirjottelee Makersin kesätyöntekijä Hissu. Olen 16-vuotias tyttö Helsingistä. Vegaanisuus ja eettisyys ovat isoja aiheita elämässäni ja löytäessäni Makersin kesäsetelin sivuilta olin heti kiinnostunut. Olen työskennellyt Makersissä nyt vajaat kaksi viikkoa ja olen oppinut paljon uutta ruuanlaitosta ja asiakaspalvelusta. Makersissä on aina aurinkoinen ja rento tunnelma. Töihin on aamuisin kiva tulla, kun kahvilassa soi musiikki ja kaikki tervehtivät hymysuin. On ollut ihana huomata miten hyviä ystäviä henkilökunta on keskenään ja miten paljon työstään voi nauttia. 

Hissu ja Moona <3
Hyppäsin jo heti ekana päivä tekemään taikinaa ja etsimään tiskistä tulleille astioille paikkoja. Kahvilassa riittää aina puuhasteltavaa ja olen päässyt tekemään esimerkiksi vohvelitaikinaa, pestoa ja raakakakkujen pohjia. Makersin porukka on ohjannut alusta alkaen kannustaen ja hyppy koulusta kahvila-arkeen ei tuntunut missään muualla kun jaloissa. 


Vegaanisia tuorepuuroja!

Täällä Makersillä melkein kaikki tehdään alusta alkaen itse. Kesän salaatit kootaan huolella täällä valmistelluista aineksista ja tarjoillaan Makersin henkilökunnan tekemien siemennäkkileipien kera. Ihanat raakakakut ja vohvelitkin tehdään paikanpäällä aloittaen reseptissä lukevien aineksien keräämisellä. Makersissä arvostetaan eettisesti tuotettuja-, suomalaisia ja luomuaineksia. Voisi siis jopa sanoa, ettei esim. kakkujen tekeminen ala reseptin kaivamisesta esiin, vaan ainesosien valitsemisesta huolella. 

Salaattibowleja

Tykkään välillä itse pysähtyä hetkeksi ja miettiä arvojani ja sitä, ketä tuen kulutuksellani. On mielestäni kiva olla tietoinen siitä, mihin omat rahat menevät ja tukea sitä, mikä tuntuu omien arvojen mukaan oikealta. Esim huonosti tuotetun palmuöljyn vältteleminen voi auttaa sademetsien säilyttämisessä. Fair trade- tuotteiden ostaminen taas takaa tuotteen tekijälle kohtuullisen palkan työstään. On myös hieno asia tukea kotimaista yrittämistä ja toimintaa. 

Mansikkaraakakakku

Minulle on ollut todella kiva huomata, että Makersissä välitetään tuotteiden alkuperästä. On mielestäni ihanaa, miten suurin osa myytävästä ruuasta tehdään käsityönä. Nykymaailmassa, kun ketjuravintolat ja -kahvilat ovat yleistyneet niin paljon, se on valitettavasti harvinaisempaa. On kuitenkin ihanaa, että on Makersin kaltaisia kahviloita ja ravintoloita. 

Vegaaninen ja gluteeniton vohveli jädellä!

Kesätöitä hakiessa oikean työpaikan saaminen ja sen kanssa tulevan vastuun kantaminen jännitti. Olin hiukan epäluuloinen ja pelkäsin, etten viihtyisi työpaikallani. On kiva sanoa, että olin täysin väärässä. En osannut odottaakaan, että kesätyöviikoista voisi tulla näinkin antoisia ja kivoja. Tämän viikon jälkeen minulla on vain yksi viikko töitä jäljellä, ja voin rehellisesti sanoa, että tänne tulee ikävä! 

xx Hissu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti